transp
transp
transp
transp
transp
Därför ska du anlita en resebyrå som är medlem i SRF



  • Vi hjälper till före, under och efter resan
  • Vi har tillgång till många bokningskanaler
  • Vi hittar lättare prisvärda lösningar
  • Vi är rådgivare på kundens sida
  • Vi värnar om kunden i personlig kontakt


Anlita alltid en resebyrå som är ansluten till Svenska Resebyråföreningen, SRF. Som medlemmar antas endast finansiellt sunda resebyråföretag med erfaren och kompetent personal. Ett krav för medlemskap är att företaget ställt erforderliga resegarantier.


VAD ERBJUDER RESEBYRÅN FÖRETAGET?
  • Företaget får alltid tillgång till de bästa alternativen
    Medarbetarna får möjlighet att välja de flygtider och förbindelser som passar bäst utifrån ett brett utbud. Det sparar tid och ökar effektiviteten. Resebyrån kan medverka till att företagets resepolicy efterföljs och säkerställer den kvalitet, som företaget önskar för sina resetjänster.
  • Bred kompetens
    Resebyrån har god kännedom om lokala och regionala förutsättningar, marktransporter, visumservice, försäkringar liksom andra resetjänster och de speciella behov som kunden kan tänkas ha.
  • Arbetsgivaren får en samlad överblick över företagets resekostnader
    Rapporter och statistik underlättar kostnadsuppföljningen. Vidare kan andra IT-baserade lösningar och sammankopplingar med kontokortssystem underlätta bokföringen.
  • Arbetsgivaren har tillgång till bokningsinformation
    Detta gör att arbetsgivaren lättare kan lokalisera medarbetare om något skulle inträffa under resan, vilket innebär trygghet och säkerhet.
  • Medarbetarna får hjälp 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
    Medarbetarna kan alltid nå resebyrån om något inträffar under resan, om ombokningar behöver göras m.m.
  • Medarbetarna sparar tid
    I stället för att medarbetarna bokar resor själva kan de ägna tiden åt sina ordinarie arbetsuppgifter. Ombokning, komplettering och avbokning tar också mycket tid.
  • Reseinformation på ett effektivt och enkelt sätt
    Medarbetarna får reseinformation via mejl eller per post om så önskas.
Hur gör ett företag som vill använda en resebyrå?
Företaget kontaktar en resebyrå och i dialog med en kontaktperson på resebyrån diskuteras olika former av avtal. Avtalen är anpassade efter behov och preferenser. Varje företag kan få en kontaktperson, som ansvarar för att samarbetet löper smidigt. Sedan kan företagets samtliga resor bokas via ett och samma ställe. Medarbetarna kan själva ringa eller mejla till resebyrån för att göra sina bokningar eller så kan företaget utse en bokningsansvarig som hjälper samtliga medarbetare. Företaget kan också välja att hämta informationen och boka genom resebyråns hemsida.


VAD ERBJUDER RESEBYRÅN DIG SOM PRIVATPERSON?
  • Du sparar tid
    I stället för att kontakta ett flygbolag, ett hotell, en bilfirma eller olika charterarrangörer behöver du bara prata med en kontaktperson som sköter allt.
  • Du får det bästa alternativet
    Resebyråer har tillgång till globala databaser i kombination med internet vilket gör att de har lättare att hitta de lägsta priserna.
  • Du får ta del av det bredaste utbudet
    Du får fler alternativ att välja bland än vad som är möjligt att hitta på egen hand. Kanske har du speciella önskemål rörande flygbolag, möjlighet att utnyttja bonuskort, specifika önskemål rörande resa med barn m.m.
  • Du får hjälp 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
    Du kan alltid nå din resebyrå, få hjälp i svåra situationer och känna dig trygg. Resebyrån hjälper dig med ombokningar och avbokningar samt eventuella reklamationsärenden.
Om jag som privatperson vill använda en resebyrå, hur gör jag?
Du kan enkelt hitta resebyråer och researrangörer anslutna till SRF på vår hemsida. Där finns kontaktuppgifter och länkar till deras hemsidor. Förutom tips, råd och bokning kan du få hjälp med visum, försäkringar, hotell, hyrbil med mera. Resebyrån kan hjälpa dig med reklamationer och du kan alltid nå resebyrån om du behöver göra en ombokning.


OFTA STÄLLDA FRÅGOR OM RESEBYRÅER OCH RESEARRANGÖRER

Vad är skillnaden mellan en resebyrå och en researrangör?
En researrangör säljer resepaket – d.v.s. erbjuder en paketlösning med t ex flyg och boende. Bland researrangörer finns traditionella charteroperatörer som t.ex. Fritidsresor, Ving och Apollo. Andra researrangörer använder sig av reguljärflyg eller andra transportmedel.
Resebyrån är återförsäljare eller agent för dessa arrangörer men också för flygbolag, hotell etc. Med hjälp av resebyrån kan du dessutom skräddarsy din egen resa. Både resebyråer och researrangörer är skyldiga att ställa garantier till Kammarkollegiet, som skyddar dig som resenär vid t.ex. en konkurs. SRF ser till att medlemsföretagen ställer garantier.

Hur utvecklas resebyråerna?
Resebyråbranschen liksom de flesta andra branscher genomgår stora förändringar. Resebyrån kan hjälpa till och hitta de bästa resealternativen genom tillgången till alla de leverantörer som finns i de globala bokningssystemen. Det kanske andra också kan men resebyråerna har en kompetens och erfarenhet som det tar långt tid att skaffa. De flesta resebyråer erbjuder olika internetbaserade tjänster och utvecklar ständigt den nya tekniken. Det enkla resandet bokas mer och mer online. Resebyråer väljer resor utifrån kundens preferenser oberoende av ersättningar från leverantörerna.

Hur tjänar resebyrån pengar?
För varje bokning som görs tar resebyrån ut en ersättning som blir resebyråns intäkt. Ersättningens storlek varierar beroende på vilket slags avtal som företaget har eller vilken typ av bokning du gör som privatperson. Eftersom resebyråer oftast kan erbjuda resor som är både bättre och billigare än vad som är möjligt att göra på egen hand, kan du som kund få en resa som fortfarande är billigare än om du hade bokat själv.

SRF 2013-01-25




transp
transp transp
transp
  

Beställ Avbeställ


 2017-03-15
Avtal om krisstöd
SRF har tecknat avtal med Competenscompagniet om krisstöd.

 2017-02-08
Två nya TRAC-utbildningar
TRAC startar i Skellefteå och Uppsala.

 2017-01-17
Scandjet AB under rekonstruktion
Fordringsägarna kommer erbjudas ackord under februari.


 2017-03-31
IATA:s krav på PCI DSS compliance
Kravet på IATA-agenter att vara "PCI DSS compliant" har flyt...

 2017-03-27
Ändringar från 1 maj av s.k. Post Billing Dispute
Från den 1 maj införs nya regler kring hanteringen av s.k. P...

 2017-03-09
Hur kan antalet ADM:er reduceras?
IATA har sänt ut en undersökning som ska tjäna som underlag ...

Fler nyheter
Hittar du här
transp
transp
   Kalender                                             Förhandsgranska för utskrift
april 2017
V. M T O T F L S
13 27 28 29 30 31 1 2
14 3 4 5 6 7 8 9
15 10 11 12 13 14 15 16
16 17 18 19 20 21 22 23
17 24 25 26 27 28 29 30
« april »
APRIL
28 fre
29 lör
30 sön
transp
Postadress:
Box 55545
102 04 STOCKHOLM

Besöksadress:
Sturegatan 11
(hörnet av Karlavägen)
Telefon:
08-762 68 60

Telefax:
08-762 69 48

E-post:
info@srf-org.se

Organisationsnummer:
Svenska Resebyråföreningen, 802015-0358
Svenska Resebyråföreningens Service AB, 556416-0728

Styrelsens säte:
Stockholm
transp
transp